NYHETSARKIVET
10 jan 2019 12:28
Ingen ändring av reglerna för PRI-företagens arbetsgivardeklarationer
Nu har den första januari passerat vilket betyder att det nya systemet för månadsvisa arbetsgivaruppgifter trätt i kraft.

Som vi tidigare berättat stökar det nya systemet till det för arbetsgivare som tryggat ITP 2-pensioner i egen regi, eftersom Skatteverket tolkar den nya lagen som att det är de tidigare arbetsgivarna som ska ses som pensionsutbetalare för de delar av pensionen som kommer från skuldföring och lämna kontrolluppgifter på individnivå för dessa.

Både Svenskt Näringsliv och PTK har under hösten jobbat frenetiskt för att ändra i lagen eller Skatteverkets syn på saken för att slippa ett kontrolluppgiftskaos men tyvärr utan framgång.

Skatteverket har, trots övertalningsförsök, inte ändrat sig och övergångsregeringen lyckades eller ville inte genomföra den lagändring som hade kunnat undvika uppgiftskaoset.

PRI Pensionsgarantis vd Jan Ahlström skriver dock i ett mejl till Pensionsnyheterna att man från Skatteverkets sida "har förståelse inför det faktum att vi inte har möjlighet att implementera detta från och med 1 januari 2019". Han tillägger att man kommer att fortsätta arbetet med att få till stånd en ändring av regelverket, främst avseende ITP2 då det är en sammanhållen pensionslösning mot individerna.”

På PRI Pensionsgarantis hemsida skriver Jan Ahlström så här med adress till arbetsgivare som har ITP 2-pensioner tryggade i egen regi inom FPG/PRI.

"Följden blir alltså att den administrativa bördan ökar för arbetsgivarna. PRI och andra aktörer har uppvaktat Finansdepartementet och Skatteverket för att förklara hur kollektivavtalad ITP är en sammanhållen förmån. Att då – baserat på hur arbetsgivare finansierar ITP – ställa olika krav på hur utbetalningar deklareras är varken nödvändigt eller relevant.

PRI:s och Alectas ambition är givetvis att följa de lagar och regler som finns. Dock finns det ingen praktisk möjlighet till den 1 januari 2019 att utveckla ett fullständigt systemstöd för att underlätta arbetsgivarnas arbete. Vårt mål är så snart som det är praktiskt möjligt att anpassa och utveckla ett administrativt stöd åt arbetsgivarna. När detta är klart är för tidigt att säga just nu, men det pågår ett arbete och vi får anledning att återkomma med vidare information", säger Jan Ahlström.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907