Insuresec har granskat hur förmedlarna sköter sin regelefterlevnad och har nu släppt en rapport med resultaten från den stora branschundersökningen REKO-2017. Den bygger på undersökningar av regelefterlevnaden hos förmedlare som är registrerade hos FI och som därmed ställt sig bakom Insuresecs regelverk.
I en enkät, som genomfördes bland 400 företag under 2017 och som avsåg år 2016, konstaterar Insuresec att regelefterlevnaden i stort är ok men att det finns brister.
Det gäller särskilt kravet på att tydligt redovisa för kunderna vad det kostar att göra affärer med förmedlarna.
När det gäller kraven på att förmedlarna, här handlar det bara om de som arbetar med livförsäkring, klarar av att beskriva kundens bakgrund och behov samt motiverar de råd som ges till kunderna får majoriteten en OK-stämpel. Sammantaget 8590 procent uppfyller kraven helt eller åtminstone delvis, enligt rapporten.
Värre blir det dock när det handlar om ersättningsinformationen. Där är det bara hälften av förmedlarna som verkar vilja prata med kunderna om vad kalaset kostar och bifoga prislistor där kunden själv får räkna ut priset i kronor och ören.
Det här tycker inte Insuresec är tillräckligt, men har gentilt nog klassat detta som att kriteriet "tydligt uttryckt ersättningsinformation" är "delvis uppfyllt" om kunderna själva får räkna, med tillgång till prislistan.
Mer än en fjärdedel av de undersökta kunddokumentationerna som Insuresec tagit in saknade dock helt information om ersättningarnas storlek.
Av undersökningen framgår också att en försvinnande liten del av de undersökta förmedlingsföretagen på livsidan arbetar med uppdragsavtal, där ersättningen betalas av kunden.
Modellen med fullmakter är helt dominerande och 62 procent av de undersöka företagen använder alltid fullmakter medan 23 procent anger att de oftast använder fullmakter, vilket summerar till 85 procent.
Nu har grossessen pågått under lång tid innan nedkomsten. De uppgifter som förmedlarna skickat in gäller vad som hände 2016.
Nu skriver vi 2018 och regelverken har ändrats i och med tillkomsten av MiFID 2 och IDD-regleringarna. Om några år får vi se om förmedlarna i större utsträckning blivit mer benägna att berätta för kunderna om ersättningarna.
Undersökningen REKO 2017, som utläses Regelefterlevnadskontroll, kan laddas ned från Insuresecs hemsida, www.insuresec.se.