En kapitalförvaltare på en svensk bank har varnats av Swedsecs disciplinnämnd. Anledningen är bland annat att hen under 2016 och 2017 gjort affärer åt en mycket upptagen kund som sällan svarat i telefon när förvaltaren ringt och föreslagit bra affärer.
Kunden har från början gjort klart att han ville placera i aktier med hög risk och har inte haft något att klaga på, när handlaren gjort affärer och meddelat detta på kundens telefonsvarare. Efter en tid har hen även givit råd om och gjort köp i certifikat med hävstång utan att säkerställa att dessa råd varit lämpliga för kunden i fråga.
I och med det har förvaltaren, enligt Swedsecs disciplinnämnd, överträtt bankens interna regler som grundar sig på lag och FI:s föreskrifter.
Kapitalförvaltarens diskretionära affärer har vidare skett utan att man avtalat med kunden om att rådgivaren ska ha gått med på att göra den typen av affärer på eget bevåg. Det ska för övrigt ha skett med ytterligare en kund som förlorat pengar.
"Sådan förvaltning ska för övrigt enligt Finansinspektionens föreskrifter dokumenterats genom skriftligt avtal med kunden, och licenshavarens agerande är således även i strid med dessa föreskrifter."
Nämnden skriver i sitt anonymiserade beslut att licenshavarens agerande utsatt företaget för risker som företaget inte kunnat hantera på föreskrivet sätt och dessutom har hans handlande orsakat företaget betydande ekonomisk skada.
"Disciplinnämnden ser allvarligt på det inträffade. Med beaktande av att licenshavarens överträdelser enligt vad som framkommit har varit av engångskaraktär i förhållande till två kunder och att det alltså inte varit fråga om ett systematiskt agerande, anser nämnden emellertid, om än med tvekan, att påföljden kan stanna vid en varning."
Rådgivaren i fråga drabbas, förutom av varningen, av ytterligare ett straff i form av förflyttning från bankens kapitalförvaltningsavdelning till ett bankkontor.