Idag presenterade Svenskt Kvalitetsindex, SKI, resultat från sina kundnöjdhetsmätningar när det gäller försäkrings- och förmedlingstjänster.
Enligt SKI hamnar branschen på 69,2 procent på en hundragradig skala vilket enligt SKI "får betraktas som ett bra betyg och är betydligt bättre än både bank- och telekombranschen, som presenterats tidigare under hösten".
SKI har delat upp undersökningen i sak- och livförsäkring och förmedlingstjänster. När det gäller pensionssparande, privat och tjänstepension för företagskunder, ökar kundnöjdheten. Men det totala betyget dras ned av försäkringsförmedlare och sakförsäkringskunder på företagssidan.
I kategorin Livförsäkring privatkunder hamnar "Övriga" i topp med ett index på 77,7. I den kategorin återfinns Avanza och Nordnet.
Bästa större aktör är Länsförsäkringar med 72,3, en bra bit över branschens index på 69,7.
Swedbank, 69,2, Folksam 68,7 och Skandia 67,9, ligger under indexet men kommer undan betydligt bättre än bankbolagen SEB 65,7, Handelsbanken 64,3, och sist, branschvärstingen Nordea med 59,3.
Enligt SKI:s Johan Parmler tyder undersökningens resultat på att kundernas drivkrafter påverkas över tid.
"Både privat- och företagskunder är mer engagerade och kunniga idag, vilket gör att prisvärdhet blivit viktigare än tidigare", säger han i ett pressmeddelande.
När det gäller kundnöjdheten bland företagskunderna så kniper Skandia förstaplatsen med index 71,1, tätt följt av LF med 70,8. Snittet för branschen i den här disciplinen landar på 67,8 men varken Swedbank, 67,2; Alecta, 66,0; AMF 63,5 eller Nordea 57,6, spöar snittindex, enligt undersökningen.