Nordnet lanserar ett aktielåneprogram för sina kunder som har en kapitalförsäkring hos bolaget. Det innebär att Nordnet kan låna ut kundernas aktier till blankare av aktierna.
- Vi tycker aktielåneprogram är en kanonbra grej. Det är är ett bra sätt att att få extra avkastning. Det rör sig om cirka 50 000 kunder och 60 000 avtal, men inte tjänstepensionskunder i detta skede eftersom vi börjar med svenska kunder som har kapitalförsäkringar som innehåller svenska aktier. Vi tittar på att utveckla tjänsten även för tjänstepensionsprodukterna, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet, till Pensionsnyheterna.
PN: Kunderna ansluts automatiskt till låneprogrammet. Varför då?
- Vi gör val som vi ser tar tillvara värde för spararna, och det är här är en del av vår förvaltning. Att delta i programmet har inga nedsidor, kunderna påverkas inte och kan fortsatt disponera aktierna som de vill, till exempel sälja aktierna eller belåna dem. Vill du inte vara med i programmet kan du avanmäla dig genom att logga in på ditt konto, eller genom att kontakta vår kundservice, säger Johan Tidestad.
Det finns också fördelar enligt Nordnet med programmet i samband med nyemissioner.
- Vi tilldelar kunden teckningsrätter och frågar om de vill utnyttja rätterna för att teckna nya aktier. I det fall kunden inte svarar säljer vi teckningsrätterna på börsen, och bokför sedan intäkten på kundens konto. Detta utan att kunden aktivt behöver agera. Ett värde som annars hade gått till spillo, då teckningsrätterna endast handlas under en begränsad period, säger Johan Tidestad.
Hur stor uppsidan blir kan kan inte Johan Tidestad svara på utan beror på utvecklingen av marknaden.
- Storleken på ersättningen är svår att uppskatta i förväg, och styrs av vilka och hur många aktier du har på ditt konto, hur länge du innehar aktierna, och vilken efterfrågan som finns på marknaden, säger Johan Tidestad.
PN: Är det programmet en del av Nordnets sparpaket, som enligt medieuppgifter uppgår till 120 miljoner kronor?
- Nej, det är helt orelaterat utan ett sätt att ge extra avkastning till våra kunder, säger Johan Tidestad.
I juli skrotade också kundtjänstroboten Amelia, en AI-funktion, som inte förbättrade kundnöjdhet eller konverteringsgrad.
- Kundtjänstroboten var inte fantastisk, så vi avslutade vårt samarbete med företaget som tog fram den. Vi har inte märkt någon skillnad mot tidigare, så vi sa upp samarbetet i somras, säger Johan Tidestad.