Flera av avtalsvillkoren i de allmänna avtalsvillkoren för investeringssparkonton är oskäliga och i flera av fallen är villkoren otydligt formulerade. Det uppger Konsumentverket idag efter att ha granskat avtalsvillkor för ISK hos tio svenska bolag samt hos Svenska Fondhandlareföreningen.
"ISK har blivit en vanlig kontoform för många sparare. Därför är det viktigt att villkoren utformas så de är tydliga och enkla att förstå. Det bör också finnas en balans när det gäller ansvar mellan bolag och konsument", säger KO:s jurist Hanna Ackeberg i en kommentar.
Förutom Svenska Fondhandlareföreningen har Konsumentverket granskat avtalen hos Avanza Bank, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, Nordnet, SEB, Skandiabanken, SPP & Fondab samt Swedbank.
Det är sju områden som KO har hittat brister i när det gäller avtalsvillkoren. En av dem är formkrav för uppsägning, där flera av de granskade villkoren har krav på att det ska ske skriftligt. Här menar KO att det inte är felaktigt av en näringsidkare att rekommendera skriftlig uppsägning, men att kräva det följer inte marknadsrättslig praxis.
"Det måste förvisso kunna uppställas krav på att konsumenten identifierar sig på lämpligt sätt när denne vill vidta olika åtgärder, så som vid uppsägning av ett konto. Ett identifikationskrav motiverar dock inte att det uppställs särskilda formkrav för uppsägningen. Det finns enligt verkets mening inget som talar för att en konsument som vill säga upp sitt investeringssparkonto endast kan identifieras genom att uppsägningen sker skriftligen", lyder ett av resonemangen i granskningen.
Ett annat område Konsumentverket reagerat på är att avtalet behandlar bolag och kund olika när det gäller postgången. När banken skickar ett brev anses det ha kommit fram efter fem bankdagar oavsett om det nått kunden eller inte, men i motsatt situation finns inte motsvarande villkor. Då är det kunden som bär ansvaret för att brevet kommit till banken.
"Konsumentverket anser att villkoren innebär en avvikelse från gällande rätt till förmån för bolagen och till nackdel för konsumenten. Villkoren är därigenom att anse som oskäliga", enligt granskningsrapporten.