Banker och försäkringsförmedlares andel av den totala försäljningen av livförsäkringar minskar medan företagsportaler, främst valcentraler, ökar sin andel. Det är också tydligt att direktförsäljningen till kund eller företag ökar kraftigt, trendmässigt.
Det visar statistik från Svensk Försäkring som sedan 2010 samlar in och publicerar statistik över hur distributionen för livförsäkringar utvecklas.
Den vanligaste kanalen för distribution ligger på valcentralerna som stod för omkring en tredjedel av all försäljning i Sverige under förra året.
Försäkringsförmedlarna hanterade under 2017 en knapp tredjedel, 27 procent. Här kan man se en viss minskning från 2016. Det beror möjligen på att det då såldes tradförsäkringar med stora engångspremier i ett läge med höga återbäringsräntor. Det ledde till stora insättningar i trad, men den typen av affärer har senare begränsats kraftigt på initiativ av framför allt Folksam och Skandia.
Snabbast är tillväxten i direktförsäljningen utan mellanhänder som sedan 2015 gått ifrån en marknadsandel på omkring 18 procent till 24 procent.
Banker och finansiella institutioner stod för 11 procent av försäljningen och här har nedgången varit tydlig sedan 2015, då Bankassurans stod för knappt 20 procent av försäljningen.