En viktig aspekt i arbetet att åstadkomma en effektiv flytträtt bör vara att minimera handläggningstiderna. Det är en av Konsumentverkets synpunkter i remissvaret till promemorian om flytträtt.
För långa handläggningstider riskerar att få en avskräckande effekt på kunder som funderar på att genomföra en flytt av sitt sparande. Därför är det angeläget att i möjligaste mån verka för att handläggningstiderna inte är längre än nödvändigt, menar Konsumentverket.
Konsumentverket är generellt positivt till flytträttsförslaget och tillstyrker dessutom att anskaffningskostnaderna ska anses betalda efter fem år. Däremot vill Konsumentverket att det preciseras mer vad som exakt anses utgöra en sådan anskaffningskostnad.
"Även om det är förenat med vissa svårigheter bör en sådan precisering kunna tjäna till ledning för en enhetlig tillämpning av bestämmelsen. Den föreslagna bestämmelsen äger såvitt Konsumentverket kan bedöma ingen direkt tillämplighet på förhållandet mellan en enskild försäkringstagare och ett försäkringsföretag. Det innebär att det alltså saknas regler som tar sikte på civilrättsliga förhållanden. Förvisso bör det vara möjligt för en konsument att hävda att ett ersättningsbelopp vid flytt är oskäligt om det på ett påtagligt sätt avviker från den föreslagna regeln. Konsumentverket gör ändå bedömningen att det finns anledning att överväga att införa en civilrättslig bestämmelse för att säkerställa att regleringen får genomslag även i det enskilda fallet."
Konsumentverket ser också att det finns skäl att, precis som utredningen anger, ge de nya bestämmelserna om avgiftsuttag för kvarstående anskaffningskostnader retroaktiv verkan. Samtidigt vill man dock varna för att det finns risk att kvarvarande anskaffningskostnader för äldre avtal kan läggas över på det kvarvarande försäkringstagarkollektivet. Detta eftersom det idag är ganska vanligt att försäkringsföretag tar ut avgifter för anskaffningskostnader under en längre period än fem år.