NYHETSARKIVET
14 nov 2017 12:22
Nordea: Vi får ta till oss det dåliga SKI-resultatet
Igår publicerades Svenskt Kvalitetsindex senaste undersökning av bland annat försäkrings- och pensionsbranschen. Det framkom att storbankerna fortsätter att kämpa med kundnöjdhet för sina privata pensionsprodukter, även om tre av dem (SEB, Swedbank och Handelsbanken) fått bättre resultat jämfört med förra året.

Värre gick det dock för Nordea, som hamnade sist på listan över kundnöjdhet i kategorin privat pensionssparande med ett betyg på 54 av 100. Pensionsnyheterna bad Nordea Liv & Pensions vd Johan Nystedt kommentera resultatet och fick svar via mail.

Några av kundklagomålen handlade om dålig tillgänglighet, även om bankens beslut att flytta sitt huvudkvarter till Helsingfors haft en hel del med folkets svar att göra.

- Det är naturligtvis ett tråkigt resultat. Samtidigt är vi mer tillgängliga än någonsin tidigare, på tider som passar kunden och tack vare digitaliseringen på de platser som passar kunden. Vi kan även konstatera att vi levererar bra värde till kunden. I senaste kvartalsrapporten från branschen var det tydligt att vi lyckas väl med förvaltningen av de pensionsprodukter som vi erbjuder kunderna. Vi får ta till oss att vi måste bli bättre på att visa våra kunder att vi fortfarande har ambitionen att ge personlig service även om kanalen är digital.

Under en konferens i september berättade vd Johan Nystedt om Nordea liv & Pensions digitala satsning. Till exempel sköter man idag all rådgivning till småföretagare online, sa han då.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907