Många branscher tappar i kundnöjdhet men försäkringsbranschen klarar sig ganska bra, enligt den senaste undersökningen av Svenskt Kvalitetsindex. På skalan 0-100 har försäkringsbranschen ett index på 68,3 i nöjdhet, vilket SKI menar är klart godkänt jämfört med andra branscher.
Försäkringsförmedlare, som var mycket omskrivna förra året och då tappade mycket i rankingen, har återhämtat sig i årets studie. Privat livförsäkring och tjänstepension har också ökat i år.
Bland privatkunderna har Skandia, Länsförsäkringar, Söderberg & Partners och Dina Försäkringar fått bäst resultat, tillsammans med KPA för tjänstepension. De har rankats högt på kriterier som hög servicenivå, samhällsengagemang och pålitlighet, något som enligt SKI varit viktigt bland kunderna i årets undersökning.
"Samhällsengagemang och pålitlighet är också viktiga frågor när företagskunderna på tjänstepension gör sina bedömningar. Här kan man skapa ett mervärde. Hållbarhet och samhällsengagemang blir allt starkare drivkrafter i många branscher", säger Svenskt Kvalitetsindex vd Johan Parmler i en kommentar.
I årets undersökning har Länsförsäkringar nöjdast privatkunder inom sakförsäkringar, KPA hamnar i topp vad gäller nöjdast privatkunder inom tjänstepension, Skandia har Sveriges nöjdaste privatkunder i pensions- och livförsäkringsområdet och Söderberg & Partners toppar inom ranking för försäkringsförmedlare.