Folksam förklarade i dag att man just nu arbetar med det som kallas en renodling av sin distributionsstrategi. Det här innebär att man kommer att säga upp förmedlingsavtalen med många försäkringsförmedlare.
- Vi ser över vår förmedlingsstrategi och vi kommer att vilja ha kvar större aktörer som har koll på compliance. Jag vill inte ge mig in på hur många bolag det kommer att bli fråga om men vi vill ha ordning och reda, säger Jens Henriksson till Pensionsnyheterna.
Enligt honom har man historiskt varit för "naiv" när det gällt kontrollen över hur förmedlarna sköter sina uppdrag.
- Vi har utgått från att Finansinspektionen har full koll på de här aktörerna. Så är ju regelverket gjort men det har de inte alltid mäktat med. Sen har förmedlare bytt namn och verksamhet och vi har inte riktigt hängt med där. Nu kommer förmedlingsdirektivet IDD och vi måste tänka på vårt varumärke, säger Jens Henriksson som nu alltså aviserar krafttag mot det han kallar fulsälj.
Det man nu gör är att man tittar på förmedlarna, hårdare än man gjort förut, och ställer upp krav på dem, något som naturligtvis kommer att leda till att de blir betydligt färre. Enligt uppgifter i Folksamskrapan kan det av dagens 3500 distributörer bli så att bara de 3-4 största förmedlarbolagen blir kvar. Det skulle kunna betyda att det bara kan bli Söderberg & Partners, Max Matthiessen, Hjerta och möjligen även Tydliga, som kan bli kvar när storstädningen är avklarad.
Samtidigt innebär den nya strategin att man löper risk att tappa affär till konkurrenterna och att de sidsteppade förmedlarna tar med sig sina kunder när de blir av med sina avtal, något som Jens Henriksson är medveten om.
- Ja, den risken finns alltid och det handlar om att mitigera (läs motverka) i så stor utsträckning som möjligt, säger Jens Henriksson.
Strategin blir att använda förmedlare för tjänstepensionsmarknaden medan övrig livförsäkring i framtiden ska ske med egen säljkår och anknutna ombud, även om de senare också kommer att minska i antal.
Till årsskiftet är det meningen att man ska ha sin nya distributionsstrategi klar.
- Jag ska inte säga att vi kommer att vara helt klara då, men vi har redan påbörjat minskningen. Med IDD och de varumärkesrisker som finns vill vi bara arbeta med bra förmedlare som har bra resultat, bra compliance och ordning och reda, säger Jens Henriksson.