Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som genom sina beslut etablerat en praxis för kunder som blir lurade genom vårdslös finansiell rådgivning, tror att det blir svårt att utvidga skadeståndet även med "utebliven vinst".
I sitt remissvar på promemorian "Skadeståndets bestämmande vid finansiell rådgivning" skriver ARN att man redan i dag beslutat till förmån för konsumenter även om det inte är fråga om att rådgivningen resulterat i en "värdeminskning som är väsentlig".
Kunden ska ha möjlighet att få tillbaka de investerade pengarna, redan om den vårdslösa rådgivningen resulterat i att kunden blivit sittande med en produkt som inte stämmer överens med konsumentens önskemål "med avseende på risk, bindningstid (placeringshorisont) eller investeringens storlek i förhållande till konsumentens ekonomiska förhållanden".
Nämndens praxis idag är alltså strängare än den bedömning som görs i promemorian där det talas om "väsentlig värdeminskning" för att man ska kunna lämna tillbaka instrumentet till rådgivaren och få pengarna tillbaka.
Och utebliven vinst blir svårt att hantera enligt ARN som skriver:
"Ett problem med det föreslagna kravet på väsentlig värdeminskning är också att värdet av finansiella produkter kan förändras snabbt och att värdet kan variera kraftigt från tiden för reklamation, beslut och överlåtelse till rådgivaren."