Max Matthiessen har lämnat ett kortfattat eget remissvar på IDD, även om man säger sig stå bakom de synpunkter som lämnas av förmedlarorganisationen SFM.
I den kommentaren ondgör man sig över att förslaget riskerar att förstöra de goda strukturer som man i branschen byggt upp under många år och skriver:
"Flera av förslagets bestämmelser är ingripande på ett sätt som riskerar att rasera godartade strukturer som tagit decennier att bygga upp. Lagförslag som inte grundats på en tillräcklig analys och förståelse av marknaden tillsammans med avsaknaden av en adekvat konsekvensbedömning riskerar att kraftigt störa den välfungerande delen av marknaden", skriver Max Matthiessen utan att beröra vilka delar av marknaden som är välfungerande och vilka som inte är det.
Max Matthiessen studsar också över den prisreglering som man tycker sig ana i lagförslaget när det gäller förbudet mot att ta emot ersättningar för tjänster som ännu inte utförts, typ upfrontprovisoner och inte heller ersättningar från premier som ännu inte betalats. Dessutom med tillägget att ersättningen är av sådan storlek utgör ett "uppenbart missförhållande till de tjänster som utförs", som det står i regeringens förslag till lagtext.
Max Matthiessen kommenterar så här:
"Förslagets motivering kopplad till 6 kap. 8 § kan tolkas som att departementet vill införa en statlig prisreglering av försäkringsdistributionstjänster. Förslaget är inte bara direkt olämpligt, utan vilar också på en fundamental avsaknad av förståelse om hur marknaden fungerar. Skulle förslaget genomföras så skulle det innebära att en stor del av den tjänstepalett som försäkringsförmedlare i dag tillhandahåller, primärt, sina kunder skulle fördyras."
Genomförs förslaget skulle det dessutom ändra i konkurrensförhållandena på marknaden, påpekar Max Matthiessen.
"Konkurrensen mellan marknadens försäkringsdistributörer skulle också komma att kraftigt påverkas till förmån för försäkringsbolagen. Till skillnad från försäkringsförmedlare kommer försäkringsbolagen att kunna ta ersättning baserad på premiernas eller försäkringens värde och därtill utan tillägg för mervärdesskatt. Samtidigt som försäkringsförmedlare blir hänvisade till en ersättning vars storlek är kopplad till en hypotetisk kostnad för nedlagt arbete."
Max Matthiessen passar också på att framhålla egna och andras upphandlade tjänstepensionsplaner som exempel på affärsmodeller för framtiden.
"Avslutningsvis bör de upphandlade planer, som bl.a. Max Matthiessen arbetar med, och där
intressekonflikten kopplad till ersättningar från tredje part i princip är eliminerad, tydligt lyftas fram som exempel på önskvärda affärsmodeller."