Kollektivtrafikföretaget Arriva har valt att inleda ett samarbete med Försäkringsgirot som blir företagets nya pensions- och försäkringsadministratör. Tyskägda Arriva är en europeisk operatör inom kollektivtrafiksområdet och har omkring 3 900 medarbetare i Sverige.
"Vi jobbar långsiktigt med förmånen tjänstepension hos oss. Våra medarbetare ska känna sig trygga med att vi avsätter rätt tjänstepension och att vi har kontrollfunktioner i flera led för att ha järnkoll. För mig är det viktigt att vi håller högsta kvalitet så att det blir rätt premieavsättningar till våra anställda samtidigt som vi vill minska den interna administrativa belastningen kring hanteringen av tjänstepensionerna", säger Sara Tocklin, Direktör Corporate Affairs på Arriva, i ett pressmeddelande idag.
Det nya samarbetet innebär att Försäkringsgirot hanterar den administrativa processen åt Arriva och säkerställer pensionsgrundande inkomst, identifierar och åtgärdar avvikelser samt genomför rapportering till försäkringsbolagen och övriga aktörer.
Försäkringsgirot administrerar fakturaflödet, utför betalning och levererar därefter en bokföringsfil och skatteunderlag till Arriva.
Arriva Sverige AB ägs av Arriva UK som i sin tur är ett helägt dotterbolag till Deutsche Bahn.