NYHETSARKIVET
21 sep 2017 12:02
Algoritmer är bättre än personliga rådgivare, säger förmedlare
Digital rådgivning har blossat upp på den svenska marknaden det senaste året och idag finns det flera aktörer som erbjuder så kallad robotrådgivning. På gårdagens seminarium Insuretech Stockholm som Finansliv och Breakit arrangerade pratade Lifeplans vd Karl Erlandzon om branschens utveckling.

Lifeplan grundades redan 2008 och var med det Sveriges första digitala rådgivare. Bolaget är idag en del av Benifykoncernen.

Varför sparare bör använda robotrådgivare idag handlar framför allt om att fokus är på kundnyttan och inte på styrning av andra faktorer. Idag finns en enorm efterfrågan på robotrådgivning, sa han och tillade att algoritmer ger bättre råd än mänskliga rådgivare.

Lifeplan satsar på individbaserad rådgivning, något Karl Erlandzon menar skiljer bolaget från andra aktörer på marknaden. Många andra har färdiga paket att placera spararna i, menar han.

Rådgivarens affärsmodell handlar om att inte ta emot provisioner eller kickbacks för att vara oberoende. Just oberoende var något Brummer Lifes vd Helena Palmgren nämnde var viktigt under sin presentation.

Om robotrådgivning görs rätt så bidrar det till ökad transparens och därmed också till ett ökat intresse från spararna.

- Kunden önskar oberoende rådgivning men de önskar även en kombination av digital och personlig rådgivning. Man vill gärna prata med någon eftersom det rör sig om ganska stora och viktiga beslut, sa Palmgren.

Digital rådgivning kan också bidra till kostnadseffektivitet och detta, tillsammans med transparens och trovärdighet, är vägen framåt för pensions- och försäkringsbranschen, menar Palmgren.

- Provisioner, dolda avgifter, manuell hantering, inlåsning och användande av mellanhänder - det där är dåtid, sa Palmgren.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907