Finansinspektionen skickar nu en remisspromemoria med förslag till utökad rapportering för fondbolag och förvaltningsbolag.
För att möjliggöra en mer effektiv tillsyn av värdepappersfonder och deras avgifter och risker vill FI ha nya föreskrifter om utvidgad rapportering. I framtiden ska rapporteringen av fonders innehav utökas till att täcka uppgifter om de avgifter som tagits ur fonden och alla risker fonden är exponerad mot.
De nuvarande föreskrifterna omfattar inte fondernas avgifter och risker. Idag lämnar fondbolag en sammanställning av respektive fonds tillgångar, skulder, förmögenhet och fondandelsvärde.
"Avgifter i fonder är en viktig del för investerarna och för fondens utformning. Information om avgifter gör det möjligt att följa utvecklingen över tid och att övervaka fondernas avgiftsuttag. Även fondernas riskprofil är en väsentlig del av fondernas utformning. Information om risker gör det möjligt för Finansinspektionen att göra effektivare analyser av fondsektorn och att bevaka att fondernas riskprofil stämmer överens med regelverket. Vidare väntas den utökade informationen bidra till att Finansinspektionen på ett tidigt stadium kan upptäcka och motverka eventuella systemrisker som fonderna är med och bidrar till", skriver FI i remisspromemorian.
Precis som med nuvarande föreskrifter ska den nya utökade rapporteringen ske kvartalsvis för varje fond som bolaget förvaltar.
FI bedömer att förslaget inte får större konsekvenser för fondbolag men att det innebär ett starkare skydd för kunder. Däremot finns risken att investerarna får bära bolagens kostnader för den utökade rapporteringen.
Ändringarna ska träda i kraft den 1 januari. Med anledning av lagrådsremissen Bättre förutsättningar för fondsparande och hållbara val som kom den 8 juni där regeringen föreslår förändringar och som också träder i kraft den 1 januari, kan det bli aktuellt med fler ändringar i FI:s fondföreskrifter inom kort.