Byggbolaget Peab väljer att ansluta sig till Max Matthiessens tjänst Max Storkund vilket innebär pensionsrådgivning till alla medarbetare inom ITP1, ITP2 och SAF-LO. Det rör sig om nästan 10 500 anställda.
Peabs anställda som tecknat alternativ ITP samt löneväxling har sedan av början av 2000-talet haft upphandlade pensionsvillkor. Bolaget har de senaste åren arbetat mycket med att erbjuda pensionsrådgivning och förmånslösningar för alla medarbetare inom ITP1, ITP2 och SAF-LO.
"Vi har samarbetat med Max Matthiessen under många år. I Max Storkunds utbud finns en stor flexibilitet och digitala tjänster som gör att vi på ett enkelt sätt har möjlighet att öka kunskapen inom pensionsområdet hos våra medarbetare", säger Frida Halvarsson, ansvarig för Pensioner och Försäkringar på Peab.
Max Storkund är rådgivningsbolagets senaste storkundsupphandling för Sveriges största arbetsgivare och verktyg som bland annat digital rådgivning ingår i utbudet.
Implementering sker stegvis under hösten.
"Det var viktigt för oss att på ett effektivt sätt möta Peabs behov av en komplett tjänst till sina medarbetare. Genom våra digitala verktyg och olika kommunikationskanaler kan vi väcka intresse och sprida viktig kunskap till medarbetarna. Det kan röra sig om push-notiser, förinspelade röstmeddelanden, videosamtal, pensionsskolor eller annat genomförandestöd. På det sättet ser vi till att de viktiga valen kring tjänstepensionen blir gjorda", säger Eva Pantzar Waage, COO på Max Matthiessen.
I förra veckan anslöt bolaget SWECO med omkring 6 000 anställda sig till Max Storkund. Det var dock en något större skalp, eftersom man då vann ett nytt bolag från konkurrenten Söderberg & Partners. I Peabs fall handlar det om att behålla en befintlig kund.