Sent i eftermiddag, eller lagom till fredagsmyset, kommer Finansinspektionen att överlämna sina synpunkter på hur tjänstepensionsbolagens kapitalkrav bör bestämmas till regeringen. En fingervisning om hur långt man vill gå lämnar GD Erik Thedéen och enhetschefen Åsa Larson i en debattartikel i Dagens Industri.
Där skriver man att det förutom ett basskydd i form av Trafikljuset också behövs ett riskkänsligt kapitalkrav för tjänstepensionsbolagen. Man överlåter till regeringen att bestämma vad baskravet på bolagen ska ligga men skriver så här:
"En central fråga i det riskkänsliga kapitalkravet är valet av skyddsnivå. Den handlar om hur stor risk för att förmånstagarna inte ska få ut hela sina garanterade pensioner som är acceptabel. I andra vågskålen ligger utrymmet att ta finansiella risker. Beslutet har så stor principiell betydelse att det bör fattas av lagstiftaren," skriver Thedéen och Larson.
Man verkar dock tycka att nivån kan läggas där det nuvarande kravet i tillsynsverktyget trafikljuset är "en rimlig utgångspunkt".
Några av tjänstepensionsbolagen har beräknat att trafikljuset innebär att kravet då hamnar på en sannolikhet för insolvens på 95 procent, något som de alla kan leva med.
Av artikeln framgår också att FI backat från de högre kraven man testade på innehav i bostadsobligationer i somras och dessa verkar inte bli av. Dessutom verkar man gå försiktigare fram när det gäller riskbedömningen av infrastrukturinvesteringar som man tidigare ville jämställa med private equity, i riskhänseende.
Även om FI nu låter lagstiftaren hålla i yxan när det gäller nivåerna så är det tydligt att tjänstepensionsbolagen inte kommer att få tuffare krav än Solvens 2-bolagen, om FI får bestämma. Fast riktigt säkert vet vi inte förrän vi får läsa hela förslaget till fredagsmyset i kväll.