Sweco, som levererar tekniska konsulttjänster, har tecknat ett samarbetsavtal med Max Matthiessen för sina pensions- och försäkringslösningar inom den plan som kallas Max Storkund.
Totalt är det omkring 6 000 anställda som kommer att få sin rådgivning, personlig eller digital. Kontot har tidigare hanterats av konkurrenten Söderberg & Partners som nu alltså tvingas släppa ifrån sig en stor pjäs.
Enligt kommunikationen från Sweco och Max Matthiessen är det möjligheten att få "en hållbar, modern och flexibel lösning" som varit avgörande faktorer när Sweco byter leverantör till förmånsplanen.
Upphandlingen har varit en lång process som pågått under drygt ett och ett halvt år. Upphandlingen har Sweco genomfört i egen regi men mot slutet har man även arbetat tillsammans med konsulter. Flera konsulter har varit inblandade och i slutvändan är det PRI Pensionskonsult och Fredrik Holmqvist som bistått Sweco. Han har för övrigt bytt jobb och den 17 augusti annonserades att han fått nytt jobb på Max Matthiessen, något som han då kommenterade så här:
"I de upphandlingar jag har medverkat i har jag upplevt att Max Matthiessen är den aktör som ligger mest i framkant. De har tagit fasta på det som kunderna efterfrågar, det vill säga flexibla lösningar som kan anpassas efter företagens unika behov. Nu gäller det att fortsätta på det spåret", kommenterade Holmqvist då.
Max Matthiessen kommer nu att bistå Sweco med tjänster som rör ITP 1, ITP 2 och alternativ ITP, alltså tiotaggarlösningar.
När det gäller tiotaggarna, som totalt omfattar omkring 300 av de 6 000 anställda på Sweco, är det en provisionsbaserad bruttoplan där anställda får välja försäkringsgivare efter personlig rådgivning från Max Matthiessen.
Swecos intention har varit att ge rådgivning till samtliga medarbetare och har därför handlat upp robotrådgivning där även medarbetare i lägre lönelägen får hjälp med till exempel valen i ITP 1.
- Alla anställda får tillgång till en applikation, Mina Sidor, och en digital rådgivningstjänst, Advice4Life, där individen själv bestämmer risknivå och gör sina val. Tyvärr kan valen inte genomföras digitalt direkt till Collectum eftersom Collectum ännu inte tar emot digitala blanketter men det väntas komma senare. Det gör att man fortfarande tvingas använda sig av blanketter som anställda skriver under och skickar in till Collectum, för att valen ska kunna genomföras. Det är en utmaning som gäller oss alla på den här marknaden, säger Eva Pantzar Waage, COO på Max Matthiessen, till Pensionsnyheterna.
En erfarenhet som många gjort är att det är svårt att få anställda att inte bara ta emot digitala råd utan också agera. Det hoppas man nu få större framgång i genom större interaktivitet mellan medarbetare och roboten där man till exempel får uppmaningar att delta i webinarier där man informerar anställda om varför de bör göra sina val och konsekvenser av att inte göra dem.
- Det kan till exempel handla om att familjeförsörjare uppmanas att ha återbetalningsskydd eller att rapportera in förmånstagare till efterlevandeskyddet, säger Eva Pantzar Waage.
Det kan finnas personer som har speciella behov beroende på anställningshistorik eller familjesituation som gör att man hänvisas till en personlig rådgivning. Dessa fångas upp genom de uppgifter som man lämnat i tjänsten.
- Man kan då välja att fortsätta med råden i Advice4Life eller uppsöka personlig rådgivning som man då får betala för, säger Eva Pantzar Waage.
Sweco förefaller nöjda med resultatet av sin upphandling och kommenterar saken så här:
"Det är viktigt för oss att kunna erbjuda våra medarbetare en modern, kostnadseffektiv och flexibel lösning som ligger i linje med Swecos värderingar kring hållbarhetsfrågor. Max Matthiessens uppfyller alla de kraven och har dessutom en väl utvecklad infrastruktur som underlättar den administrativa hanteringen för oss", säger Annica Hedmark, HR-chef på Sweco, i pressmeddelandet från i morse.