NYHETSARKIVET
31 aug 2017 12:36
Opti siktar på att halvera kundernas avgifter
Robotrådgivaren Opti lanserade sin app för att jämföra fonder i maj och har sedan dess haft 10 000 nedladdningar samt hjälpt granska över 2,5 miljarder kronor i sparkapital.

Som tidigare rapporterats planerar bolaget en portföljförvaltningstjänst som ska lanseras senare i år i samarbete med Nordnet samt Fondab som driver Fondmarknaden.se.

Enligt bolaget har många redan efterfrågat portföljprodukten och därför togs ett antal testkunder in, trots att den inte lanserats än. Tjänsten har dock varit under utveckling sedan 2015.

"Vi fick tidigt användare som ville kunna se över och förbättra hela sitt sparande, snarare än enskilda fonder. Och de ville gärna att vi skulle sköta det nya sparandet åt dem. De sökte alltså en portföljförvaltningstjänst", säger Optis vd Jonas Holbert.

Inför lanseringen av portföljprodukten planerar Opti att ta sig an ytterligare ett mindre antal kunder. Siktet är inställt på att bli Sveriges största oberoende rådgivare.

Fintechbolaget grundades av bland annat Ann Grevelius från investmentbanken GP Bullhound och blev förra året den första robotrådgivaren att få tillstånd från Finansinspektion.

Under ett seminarium i mars berättade Grevelius om portföljtjänsten och uppgav att Opti ska ta ut ett procentuellt arvode för den, i likhet med en fond eller private banking-tjänst.

Hur mycket avgiften blir exakt har bolaget inte gått ut med ännu men Jonas Holbert säger till Pensionsnyheterna att det är under hälften av "vad det kostar att köpa en liknande tjänst på stan".

- Vårt mål är att en användare, som inte ens betalar för rådgivning idag, i snitt ska halvera sina avgifter som helhet. Det vill säga våra avgifter plus fondernas avgifter ska vara under hälften av kundens totala avgifter idag, säger han.

Lanseringsdatum är inte heller satt men någon gång innan årsskiftet bör tjänsten vara igång.

- Ett exakt datum är inte satt ännu, utan vi behåller lyxen att kunna "play it by ear", så att vi kan anpassa lansering efter när vi verkligen tycker att det är klart, inklusive att kunna lägga till nya saker som vi märker att användare vill ha. Vi lanserar helt enkelt "när det är klart". Vad jag kan säga med säkerhet är att befintliga användare av appen kommer kunna börja använda tjänsten under hösten, och att en full lansering sker innan årets slut. En fördel som litet bolag är ju att man kan vara väldigt snabb att anpassa sig efter vad vi märker att våra användare vill ha. Men det kräver ju även att man inte sätter förväntningar utåt som låser in en, säger han.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907