Danica står för en bedrift när det gäller marknaden för depåförsäkringarna. Enligt Svensk Försäkrings statistik lyckades Danica nästan dubbla de inbetalade premierna från 5,5 miljarder kr till drygt 10 miljarder kr, räknat på rullande tolvmånaderstal.
- Depåförsäkringarna ökar mest för oss men vår plattformsstrategi, där vi ska finnas med på alla marknader för tjänstepensioner, visar att det fungerar. Vi har valt att ställa oss långt bak i värdekedjan och erbjuder istället bra service till våra leverantörer. Vi har valt att inte arbeta med provisionsbaserad affär och håller på att konvertera helt till netto, något som gör att vi numera har kvar en mycket låg skuld av gamla provisioner, så kallade DAC:ar, säger Claes Carlson, vd för Danica Pension, till Pensionsnyheterna.
Även Avanza har tagit för sig rejält och går från knappt 12 miljarder kr till 15 miljarder kr i depåförsäkringsmarknaden.
Eftersom marknaden vuxit med 20 procent totalt och går ifrån 47,6 miljarder kr till 57,4 miljarder kronor är det rimligt att alla får in mer premier men alla bolag på marknaden för depåförsäkring lyckas inte hänga med. SEB tappar och går ifrån 3 185,5 till 3 169,2 miljoner kronor och Skandia går ifrån 2 673 miljoner kronor till 2 604 miljoner kronor. Fast Skandia har ju bara ett ben i marknaden för depåförsäkringarna. Man har ju även fondförsäkring och framför allt tradförsäkringarna i Skandia Liv att luta sig emot.
Värt att notera att även Swedbank ökar i marknaden för depåförsäkring och går ifrån 3,5 miljarder kr till 4,8 miljarder kr, en uppgång med 37 procent vilket är nästan dubbelt så mycket som den totala tillväxten i marknaden.