Alecta skriver i en kommentar till finansdepartements förslag för effektivare flytträtt att förslaget är välkommet och att flytträtt är en grundläggande rättighet.
"En kund som är missnöjd med förvaltningsresultat, avgifter, kundservice eller något annat i pensionsbolagets erbjudande ska inom rimlig tid och till låg kostnad kunna flytta försäkringen. Samtidigt är det viktigt att se till så att de sparare som väljer att stanna kvar i ett försäkringskollektiv inte drabbas av andras flyttbeslut", framgår det av kommentaren.
Dessutom anser Alecta att förslaget om tydliga begränsningar av vilka flyttavgifter som får tas ut är bra och att bolag idag tar ut avgifter på en nivå "långt över de administrativa kostnader som en flytt medför". Sådana avgifter är bara till för att hindra kunder från att flytta och bör inte tillåtas, skriver bolaget vidare.
En sammanslagning av fribrev är också ett positivt steg och dessutom ett återkommande önskemål från kunder som på sikt kan bidra till lägre avgifter, ökad medvetenhet och större engagemang i pensionsfrågan.
Däremot vill Alecta att regleringen omfattar försäkringar tecknade före 2007.
"Väl medvetna om utmaningarna med retroaktiv lagstiftning tycker vi att den nya regleringen även bör omfatta försäkringar tecknade före den 30 juni 2007. Vår erfarenhet är att villkoren ofta är som sämst just i sådana försäkringar, och det finns en uppenbar efterfrågan hos konsumenterna att kunna flytta".
Dessutom vill man göra det möjligt att pausa pensionsutbetalningar samt att flyttavgiftstaket ska uttryckas i kronor i stället för procent.
"För att de föreslagna åtgärderna ska bli effektiva och enkla att förstå är det viktigt att man i den vidare beredningen utformar regelverket så konkret som möjligt. Exempelvis bör flyttavgiftstaket uttryckas i kronor inte procent och tydligt presenteras för konsumenten innan försäkringen tecknas. Det är också viktigt att dessa lagregler inte, som idag, kan avtalas bort mellan försäkringsförmedlare och försäkringsbolag", uppger Alecta i kommentaren.