NYHETSARKIVET
30 jun 2017 12:25
KO vill se förbättring av hållbarhetsutbudet för sparare
Konsumentverket har i en färsk rapport analyserat hur situationen för svenska konsumenters möjligheter att agera hållbart med sina investeringar och sin pension ser ut på marknaden idag.

Man konstaterar att utbudet av hållbara investeringar ökat lavinartat de senaste tio åren och att svenska placeringar med en hållbar inriktning nu uppgår till mellan sju och tio biljoner kronor. Det finns totalt 670 fondalternativ som deltar i det gemensamma branschinitiativet Hållbarhetsprofilen.

Detta är ur ett konsumentperspektiv positivt men det ökande utbudet innebär också flera utmaningar för konsumenterna. De ställs inför en enorm mängd komplex information och har svårt att uppskatta konkreta hållbarhetsutfall, menar KO.

"Dessa utmaningar gör det svårt för konsumenter att använda sin konsumentmakt och att välja en fond där hållbarhetsarbetet stämmer överens med de egna preferenserna eller där hållbarhetsnyttan maximeras".

Utmaningarna förstärks av att konsumenterna ofta är passiva, med andra ord har de begränsat intresse och kunskaper om investeringar i stort, men måste ändå fatta svåra beslut. Många sparare vill göra skillnad för miljön och är positiva till hållbara investeringar men har samtidigt orealistiska idéer om hur detta kan eller bör gå till i en finansiell kontext, samt vilka kostnader det kan innebära i form av reducerad avkastning.

KO presenterar därför åtgärder som bör prioriteras för att förbättra konsumenters situation. Förslagen är följande:

- Utbudet av investeringar och fonder med högt ställda hållbarhetsambitioner måste öka. Med detta avses ett tydligt fokus på påverkan och hållbarhetsutfall.

- Kvaliteten på, snarare än kvantiteten av, information om hållbara investeringar måste öka. Exempelvis bör det bli tydligare hur förvaltaren beaktar hållbarhetsaspekter och hur detta verkligen leder till en bättre miljö.

- En miljömärkning med hög trovärdighet, högt ställda hållbarhetsambitioner och god uppföljning bör tas fram.

- Spridningen av mindre trovärdig, missvisande eller direkt felaktig information om investeringar med låga hållbarhetsambitioner måste beivras.

- Utbildnings- eller folkbildningsinsatser bör sättas in för att öka konsumenters kunskap om samt engagemang i hållbara investeringar.

Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907