I remissvaret till nya informationskrav om aktivitetsgrad i fondförvaltning skriver Konkurrensverket att man ställer sig positiv till att bolagen måste lämna tydligare information till konsumenterna.
Däremot är Konsumentverket tveksamt till om genomsnittskonsumenten har tillräcklig kunskap för att förstå och bedöma information om målsättningen för aktivitetsgraden i fondförvaltningen.
Utöver det ställer sig myndigheten tveksam till om det är lämpligt att i lag reglera att bolagen ska redovisa en målsättning, därför att risken är stor att konsumenten uppfattar det som en utfästelse. Som exempel i remissvaret används Konsumentverkets överenskommelse med Fondbolagens förening angående regler för marknadsföring av fonder. När det gäller räkneexempel för att illustrera en fonds framtida värdetillväxt måste det tydligt framgå att det inte rör sig om en utfästelse utan att det rör sig om illustrativa exempel.
"Om bolagen ska lämna information om målsättningen för aktivitetsgraden i fondförvaltningen anser Konsumentverket att motsvarande krav som enligt överenskommelsen gäller för räkneexempel bör gälla för målsättningen för aktivitetsgraden i fondförvaltningen. Detta innebär bland annat att det klart och tydligt ska framgå att det enbart är frågan om en målsättning, att målsättningen grundas på försiktiga och tydligt angivna antaganden och att det tydligt ska framgå att det inte är frågan om en utfästelse", enligt remissvaret.
I promemorian står att om den faktiska aktivitetsgraden under föregående år skiljer sig från den redovisade målsättningen så får årsberättelsen för fonder för vilka förvaltningen kan jämföras med ett relevant index innehålla en förklaring till skillnaden. Här anser KO att denna väsentliga information måste finnas med och att det inte bör vara upp till det enskilda bolaget att avgöra om informationen ska lämnas eller inte, enligt remissvaret.