SEB och PRI har gemensamt utvecklat en tjänst för enklare värdepappersadministration. Det är en tjänst där backoffice och redovisning kopplas ihop så att kunden får en heltäckande värdepappersadministration, framgår det av PRI:s senaste nyhetsbrev.
"SEB har lång erfarenhet av värdepappershantering, däribland backoffice med fokus på att boka, bekräfta och betala kundens värdepappers transaktioner. Via PRI tillkommer nu redovisningstjänster, som gör att vi tillsammans erbjuder en komplett administration", säger Per-Magnus Edh på SEB, ansvarig för Investor Service samt erbjudandet gentemot PRI och institutionella kunder som pensionskassor och stiftelser.
SEB och PRI fokuserar på stiftelser, pensionskassor, pensionsfonder och försäkringsbolag med tjänsten. Tanken är att ge enkelhet och kostnadseffektivitet men även säkra kompetens i alla lägen.
"I många företag är det relativt få som arbetar med värdepappersadministration. Det gör hanteringen personberoende. Dessutom kan det vara kostsamt med egna IT-system som ska uppgraderas över tid. Via oss får kunden en kontinuitet inom dessa områden, som ger en hög kvalitet i hanteringen", säger Per-Magnus Edh.
Baserat på orderläggningen sköter SEB all administration av värdepappersaffären. En fil skickas sedan till PRI som hanterar redovisning och tar fram ekonomisk rapportering till kunden. Alla typer av transaktioner kan hanteras i tjänsten, bland annat fonder, värdepapper, derivatinstrument, fastighetsinvesteringar och private equity.
Den flexibiliteten är viktig eftersom många kunder vill göra portföljförändringar framöver, främst på grund av lågränteläget som gör att man måste söka nya avkastningskällor, säger Edh.
Då SEB har en stor distributionskraft skapas intressanta möjligheter även för PRI, enligt PRI Stiftelsetjänsts vd Per Håkansson.