Konsumentombudsmannen stämmer bolaget SF Pension med varumärket Svenska Fonder i Patent- och marknadsdomstolen för att ha fakturerat sparare utan att ha giltiga avtal.
Processen gäller försäljning av premiepensionstjänster. Att sälja dem med enbart ett muntligt avtal från konsumenten, till exempel vid telefonförsäljning, strider mot lagen och Konsumentombudsmannen vill att domstolen förbjuder företaget att fortsätta med försäljningsmetoderna samt att det bötfälls med en marknadsstörningsavgift på 400 000 kronor.
"Utan ett skriftligt avtal är telefonavtalen ogiltiga. KO ser mycket allvarligt på affärsmetoderna som SF Pension har använt sig av", säger processrådet Carolina Andersson.
SF Pension är ett Kalmarbaserat bolag som enligt uppgifter på Ratsit grundades 2015.
I stämningen framgår att SF Pension vid telefonförsäljning gett intryck av att bolaget ingått muntligt avtal med konsumenten utan att iaktta reglerna om skriftlig anbudsaccept. SF Pension har inte heller informerat konsumenten att avtal ingås först då konsumenten skriftligen accepterar dess anbud, väsentlig information där utelämnandet vilselett konsumenten som påverkats i sin förmåga att fatta ett välgrundat beslut, enligt stämningen.
Sedan har bolaget krävt fakturabetalning av konsumenten utan en giltig beställning.
"Genom att SF Pension inte iakttagit reglerna om skriftlig anbudsaccept för premiepensionstjänst, har inte ett giltigt avtal funnits till grund för faktureringen. En sådan marknadsföringsåtgärd är under alla förhållanden otillbörlig", skriver Konsumentombudsmannen i stämningsansökan.
Pensionsnyheterna har sökt företrädare för SF Pension utan framgång.