Pensionsmyndighetens kundservice fick under 2016 in 1 119 synpunkter från medborgarna. Det vanligaste klagomålet handlade om att pensionssparare fått hem fondbytesblanketter utan att de beställt några.
"De allvarligaste klagomålen som har kommit in under året är klagomål som rör mobilt bank-ID, där har telefonförsäljare i vissa fall bytt fonder utan spararens vetskap. Vi har också fått in samtal från sparare som känner sig lurade och har fått vilseledande information från olika aktörer", säger Monica Zettervall, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten, i en kommentar.
Ett annat klagomål handlar om säljare som uppträtt i lånta fjädrar och utgett sig för att samarbeta med eller till och med företräda Pensionsmyndigheten.
"Här finns en enkel grundregel: det stämmer aldrig. Vi har inga sådana samarbeten med aktörer, och ringer heller aldrig hem till sparare för att ge råd om vilka fonder man borde byta till", säger Monica Zettervall.
Pensionsmyndigheten har gjort en mindre smickrande topplista över de företagsnamn som oftast nämns i samband med frågor eller klagomål. Där toppar premiepensionsrådgivaren Advisor, som stämts av KO för bland annat för långa avtalstider.
Därefter kommer Konsumentkraft, som flyttade pengar till Falcon Funds, som för övrigt tar tredjeplatsen. Numera konkursade Lundstedt Fond & Finans hittar vi på fjärde plats.
Allra, som nu överlåtit sin fondverksamhet till Ålandsbanken, finns på femte plats.
Totalt består listan av ett 70-tal aktörer men de flesta nämns bara en eller någon gång. Företagen på tio-i-topp sticker dock ut och ofta handlar klagomålen om det som spararna beskriver som aggressiva försäljningsmetoder eller dålig förvaltning.