NYHETSARKIVET
4 maj 2017 12:11
KO: Konsumenterna överrumplas av telefonsäljarna
Konsumentverkets generaldirektör och KO Cecilia Tisell motiverar verkets motstånd mot telefonförsäljning med att kunderna blir överrumplade och överraskade av telefonsamtal från säljare och därför ofta inte är beredda att fatta köpbeslut direkt i luren.

- Många varor och tjänster är komplicerade och vid telefonförsäljning får man varken tid att överväga erbjudandet eller möjlighet att jämföra med andra erbjudanden. Våra undersökningar visar att säljarna ibland uppfattas som påstridiga och övertalande, och att många konsumenter tycker att det är svårt att säga nej, säger konsumentombudsmannen Cecilia Tisell till Pensionsnyheterna. 

Hon tycker att problemet mer handlar om telefonförsäljning som metod snarare än att säljarna är oseriösa.

- Problemen finns förknippade med säljmetoden som sådan, inte bara vad gäller oseriösa företag. Därför vill Konsumentverket se ett regelverk där konsumenten aktivt får välja om man vill bli kontaktad av telefonförsäljare, så kallad "opt-in", i kombination med krav på skriftlig avtalsbekräftelse, säger hon och tillägger:

- Nix-registret tar bara till viss del hand om den delen som rör oönskade försäljningssamtal. Behovet av skriftlig bekräftelse kvarstår för att skydda konsumenterna mot de problem som uppkommer vid telefonförsäljning.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907