Swedbank har satsat på pensions- och livförsäkringsområdet det senaste året, något som givit resultat. I gårdagens kvartalsrapport, som refererades i Pensionsnyheterna, redovisades en ökning inom alla tre områden; kapitalförsäkringar, tjänstepension och avtalspension.
- Vi kan se det i verksamheten och kan se det att finns ett ökat intresse från våra kunder. Det finns mer intresse att prata om pension bland kunderna och det märker vi även från kontorsverksamheten. En av anledningarna till det är säkert ett resultat från de marknadskampanjer vi kört och därför lägger självklart även våra rådgivare ett större krut på affärsområdet. En annan är ett allmänt fokus i Sverige på pension och försäkring vilket leder till mer frågor från våra kunder, säger Jonas Jonsson, vd för Swedbank Försäkring, till Pensionsnyheterna.
Kapitalförsäkringar var ett av de starkast växande affärsområdena, men Jonsson påpekar att motsvarande kvartal förra året var ganska svagt i jämförelse.
- Viktigt att tillägga är att vi, liksom flera av våra konkurrenter, hade ett svagt kvartal förra året under samma period med bland annat en skakig marknad men nu har det gått starkt igen så det visar sig också i ökningen på kapitalförsäkringssidan. Det måste man komma ihåg. När det går bättre nu så har det gett resultat och det leder också till en ökning i asset management-verksamheten. Nettoflödet har ökat en miljard jämfört med för ett år sedan, säger Jonsson.
Framöver ska Swedbank försöka öka sin distributionskraft, erbjuda mer rådgivning och arbeta med att utveckla fler digitala tjänster.
- Där vi ser ett ökat behov är inom den digitala delen där kunderna kan göra mer själva men vi jobbar på att utveckla det för fullt, säger Jonsson.
När det gäller rådgivning ser Jonsson att det finns ett ökat behov bland kunderna men mycket är över telefon, en kanal Jonsson tror en större del av rådgivningen sker även framöver.
- Men vi märket absolut att folk behöver rådgivning eftersom det uppfattas som ett komplext område. Även mer komplicerad pensionsrådgivning gör vi på telefon och kundnöjdheten är stor, säger Jonsson.