Max Matthiessen lanserar Advice4Life, en robotrådgivningstjänst som är riktad mot sparare som idag inte har tillgång till personlig rådgivning.
Den är tänkt att vägleda personer att göra rätt val i tjänstepensionen och den första versionen riktar sig till medarbetare som tillhör ITP1. Senare i år är ska tjänsten byggas ut för att inkludera övriga kollektivavtalsgrupper.
"Många kundföretag efterfrågar ett effektivt verktyg för att kunna erbjuda rådgivning till fler medarbetare", säger Jonas Fahle, chef för affärsutveckling på Max Matthiessen.
Robotrådgivningstjänsten är webbaserad och hjälper till med individuellt anpassade placeringsråd och rätt försäkringsskydd i fyra steg. Användarna väljer om de vill följa råden som ges eller om de vill göra egna val.
"En viktig del av tjänsten är att medarbetaren ska förstå varför han eller hon behöver ta ställning till olika val. Därför var det viktigt för oss att väva in en utbildningsaspekt men även att göra processen så okomplicerad som möjligt", säger Fahle.
I verktyget ingår en obligatorisk introduktionsvideo med förklarande texter och analyser som ska hjälpa kunden att förstå vad de olika valen innebär. Användaren kan även chatta med en personlig rådgivare för ytterligare vägledning.