Folksam uppges lura kunder att flytta sina tjänstepensioner till bolaget, enligt ett reportage från TV4-nyheterna.
Kunderna har tagit kontakt med Folksams kundskydd för att få hjälp med frågor om återbetalningsskydd och tror att de får hem blanketter för sina särskilda behov. Men i själva verket är alla blanketter likadana där kunderna instrueras att fylla i det som är gulmarkerat.
Gör de det så flyttas tjänstepensionen till försäkringsbolaget, något de anställda i kundtjänsten aldrig upplyser kunden om innan.
En anonym anställd på kundservice uppgav till TV4-nyheterna att många sagt upp sig för att de inte gillar metoderna.
Folksam menar att det görs en genomgång av kundens behov men när TV4 ringer så görs inte.
Försäkringsbolagets tillförordnade presschef Erik Evrén säger till Pensionsnyheterna att Folksam "inte alls känner igen sig i den bild TV4 ger".
- Under 2016 hade vi två kundklagomål på sammanlagt över 25 000 flyttar av tjänstepension. Vi vill ha nöjda kunder och ser alltid till deras individuella behov först och främst, säger han.
I TV4-inslaget nämndes att det var stor press på kundservicemedarbetarna att ta in nya tjänstepensionskunder. De som inte får in ett visst antal får lägre lön.
- Det stämmer inte heller. De som jobbar på kundservice har en fast lön oavsett, och om de har nöjda kunder kan de få ytterligare ett litet tillägg.
Evrén tillägger:
- Om det finns kunder som känner att de inte har fått tillräckligt med information så ska de alltid kontakta oss. Självklart så kommer vi att se över rutinerna på kundservice om något behöver förtydligas.