Idag presenterade EU-kommissionen en handlingsplan för reglering av finansiella tjänster riktade till konsumenter. Handlingsplanen syftar till att bryta ned hinder för försäljning av finansiella tjänster över landsgränser och öka konsumenternas valfrihet. Det rapporterar Pensionsnyheternas Rickard Ydrenäs direkt från en EU-konferens i Bryssel om FinTech.
Kommissionen kommer bland annat att titta närmare på de metoder som digitala leverantörer använder sig av för att se om reglerna för försäljning av finansiella tjänster på distans, t.ex. via internet eller per telefon, bör uppdateras.
Syftet med EU-handlingsplanen är att undanröja nationella hinder, eftersom bara sju procent av konsumenterna i nuläget köper finansiella tjänster från ett annat EU-land.
Konsumenterna och företagen i EU ska kunna dra full nytta av en verklig inre marknad för finansiella tjänster, säger Valdis Dombrovskis, EU-kommissionens vice ordförande med ansvar för frågor som rör bl.a. finansiella tjänster. Konsumenterna ska ha tillgång till de bästa produkterna som finns i hela EU, inte bara i deras eget land. Samtidigt vill vi undersöka den nya teknikens hela potential. Om den utnyttjas väl kan finansbranschen och människors sätt att få tillgång till finansiella tjänster förändras till det bättre.
Frågan är kopplat till Fintech och därför lanserar också Kommissionen en EU-konsultation om FinTech och om hur ny teknik påverkar sektorn för finansiella tjänster. Kommissionen kommer att titta närmare på de metoder som digitala leverantörer använder sig av för att se om reglerna för försäljning av finansiella tjänster på distans, t.ex. via internet eller per telefon, bör uppdateras.
- Fintech är en del av lösningen för att förbättra försäljning och köp av finansiella tjänster över landsgränserna, sa Dombrovskis på en konferens om Fintech idag i Bryssel.
Länk till EU:s handlingsplan: https://ec.europa.eu/info/publications/consumer-financial-services-action-plan_en
Fakta Handlingsplanen:
Kommissionen har identifierat följande tre huvudlinjer för det fortsatta arbetet med att åstadkomma en verklig inre marknad för finansiella tjänster:
- Öka konsumenternas förtroende och stärka deras ställning när de köper tjänster i hemlandet eller från andra EU-länder. Kommissionen vill t.ex. göra det lättare för förare att ta ut sin bonus för skadefria år (bonus-malus) i utlandet, vi vill sänka avgifterna för gränsöverskridande transaktioner som inbegriper andra valutor än euro och vi kommer att vidta åtgärder för att åstadkomma en öppnare prissättning av hyrbilsförsäkringar.
- Minska rättsliga och regleringsmässiga hinder som påverkar företagen när de vill expandera utomlands, t.ex. genom att använda gemensamma kriterier för kreditprövning och underlätta utbytet av uppgifter mellan kreditregister.
- Främja utvecklingen av en innovativ digital värld som kan undanröja några av de hinder som finns för den inre marknaden, t.ex. genom att samarbeta med den privata sektorn för att undersöka hur de kan använda elektronisk identifiering och betrodda tjänster för att kontrollera kundernas identitet. Kommissionen kommer även att titta närmare på de metoder som digitala leverantörer använder sig av för att se om reglerna för försäljning av finansiella tjänster på distans, t.ex. via internet eller per telefon, bör uppdateras.