Malin Omberg, chef för konsumentenheten på Finansinspektionen, lovordade robotrådgivning i samband med en EU-konferens om fintech idag i Bryssel, rapporterar Pensionsnyheternas Rickard Ydrenäs direkt från konferensen.
Malin Omberg deltog i en paneldebatt om EU-reglering av Fintech. Omberg sa att Finansinspektionens tydlighet kring provisionsförbud skapat möjligheter för robotrådgivare att etablera sig i Sverige.
Vi såg en handfull robotrådgivare växa fram som en följd av vår kommunikation om att vi vill att det ska växa fram robotrådgivning, sa Omberg.
- Robotrådgivning kan fylla ett tomrum för investeringsrådgivning till konsumenter, fortsatte hon. Den kan inte ta över personlig rådgivning från personer, men robotrådgivning kan ge finansiella råd till de konsumenter som annars inte skulle ha fått det.
Det är billigare och enklare för kunden att använda robotrådgivning.
Orsaken till att det växt fram framgångsrika Fintech-bolag i Sverige förklarar Omberg med att vi haft bank-id länge och att det varit en otydlig reglering av Fintech.
I december kommer Finansinspektionen rapportera till regeringen om vilka strategier och vilken reglering som behövs för Fintech.