NYHETSARKIVET
14 mar 2017 12:19
Konsumentverket granskar marknadsföring för gröna fonder
Konsumentverket har granskat 15 bankers och fondbolags marknadsföring på de egna webbsidorna för gröna och hållbara spar- och investeringsprodukter.

En tredjedel får nu ett tillsynsbrev från myndigheten där brister i marknadsföringen uppmärksammas.

Myndigheten har tittat både på vad som sägs i marknadsföringstexten och på hur bolagen använder bilder och symboler för att spegla en typ av miljöaspekt. Marknadsföringslagen har strikta regler för bland annat generella miljöpåståenden, som antingen måste beskrivas och förklaras närmare men även kunna bevisas. Går inte det så får de inte användas.

Det här ämnet blir ännu mer viktigt nu när intresset för hållbara och miljövänliga pensionsprodukter växer bland spararna.

"Vi vet att konsumenterna påverkas av marknadsföringen och att miljöargument får en allt större betydelse för många när de ska fatta beslut. Därför är det extra viktigt att företagen inte vilseleder konsumenterna och får dem att tro att bolagen har ett större positivt miljöinflytande än vad de rimligtvis har", säger Konsumentverkets jurist Malin Fors.

Granskningen visar att spar- och investeringsprodukter främst marknadsförs med hållbarhetsargument men att ett antal bolag även använder miljöargument.

För marknadsföring med hållbarhetsargument konstaterar Konsumentverket att information om hållbarhet ofta finns samlat på en sida på bolagens webbplatser. Det ger en bra överblick men Konsumentverket vill istället att kvalificeringen ska finnas i direkt anslutning till produkten som marknadsförs. Detta eftersom det är bolagets skyldighet att informera konsumenten och inte konsumentens skyldighet att söka efter informationen.

Kritiken är starkare för marknadsföringen som innehåller miljöargument. Ett fåtal bolag använder argument där det kan ifrågasättas om du följer de regler som finns på området, skriver Konsumentverket.

Några exempel som tas upp är "Pensionsdröm grönt med oss" och "Klimatsmart ränta". Några av bolagen använder bilder på orörd natur, djur eller symboler som gröna löv och gröna fotavtryck.

"Bilderna kan ge konsumenterna intrycket att företagens investeringar har en positivare påverkan på miljön än vad de i själva verket har", säger Malin Fors.

Tillsynsärenden inleds nu mot de bolag verket bedömer använder miljöargument som strider mot marknadsföringslagen. Vad gäller hållbarhetsargument så hoppas verket att bolagen tar dess synpunkter i beaktande i framtiden och ska följa upp för att säkerställa det.

Vilka bolag det är fråga om nämns inte i kommunikationen från Konsumentverket. Med bland dem som undersöktes finns AMF, SPP, Danske Bank, Avanza, Nordnet, Handelsbanken och Länsförsäkringar.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907