NYHETSARKIVET
14 mar 2017 12:18
McKinsey: Försäkringsbolag måste omfamna den digitala utvecklingen
Den globala försäkringsbranschen har länge stått emot digitala förändringar men även den börjar nu känna av den digitala effekten som förändrar hur produkter och tjänster levereras i framtiden.

Det kan förändra produkterna och hela affärsmodellen och i den här världen finns stora möjligheter, men bara för de aktörer som är öppna för innovation och som snabbt agerar, skriver konsultföretaget McKinsey i en rapport.

Försäkringsbolagen måste först och främst möta kundernas krav. Idag har konsumenternas förväntningar förändrats helt på grund av teknologin och de kräver enkelhet och snabbhet. De här förväntningarna gäller alla tjänster, så även försäkringar, skriver McKinsey.

Att digitalisera mer av tjänsterna kan leda till snabbare exekvering och en minskning av kostnaderna som idag finns i hela värdekedjan. Dessutom finns nu allt fler möjligheter att erbjuda skräddarsydda produkter till sina kunder.

Men möjligheterna öppnar även upp marknaden för konkurrens. Visserligen sätter hårda regleringar fortfarande käppar i hjulet för mindre utmanare och försäkringsjättarna har dessutom fördelen med stora kapitalreserver och flera års data och erfarenhet. Däremot förändras marknaden och nya, mindre bolag börjar ta marknadsandelar. Riskkapitalister investerade 2,6 miljarder dollar i insuretech-bolag 2015 och 1,7 miljarder dollar förra året, skriver McKinsey.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907