NYHETSARKIVET
13 feb 2017 12:46
Var fjärde sparare känner sig blåst av telefonrådgivare
Fler än två miljoner svenskar har blivit kontaktade av telefonrådgivare om sin premiepension. Av dessa känner sig var fjärde person lurad, enligt en ny undersökning som SIFO gjort på uppdrag av Sjunde AP-fonden.

Att så många kontaktats är ingen överraskning men att så många känner sig lurade är det däremot, menar AP7:s kommunikationschef Johan Florén.

”En förutsättning för rådgivarnas affär är att många sparare har ett lågt engagemang. Därför försöker vi nu informera allmänheten om hur man undviker att bli lurad”, säger han.

Fyra av fem deltagare säger att de har lågt eller inget engagemang i hanteringen av premiepensionsförvaltningen. Bara 17 procent svarade att de är ganska eller mycket engagerade.

Pensionsmyndigheten menar också att klagomålen från sparare som hört av sig om oseriösa PPM-förvaltare ökat markant och att kunderna upplever marknadsföringsmetoderna som vilseledande, påträngande eller aggressiva. Som en del av AP7:s informationssatsning ingår podd-dokumentären Premiepensionsblåsningen som den grävande journalisten Martin Johnson gjort på fondens uppdrag.

I dokumentären intervjuas bland annat en tidigare rådgivare som brukade lura pensionssparare och pensionsexperter som Avanzas Claes Hemberg och Pensionsmyndighetens Monica Zetterwall.

Från idag, då de första orangea kuverten börjar komma, finns också poddokumentären att hitta på www.bliinteblast.se .
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907