Europas policymakare måste stödja innovation inom fintech och insuretech, så kallade digitala lösningar inom försäkringsbranschen.
Samtidigt måste de se till att konsumentskyddet är lika starkt när ny teknologi används som det är med traditionella försäkringslösningar, skriver Insurance Europe i en ny Insight Briefing-rapport.
Organisationen vill att konsumentskyddet i EU, som omfattar försäkringsaktivitet och distribution som Solvens II, nya IDD-direktivet och den kommande PRIIPS-regleringen samt Data Protection Directive, gäller både de etablerade traditionella försäkringsbolagen såväl som de nya aktörerna som levererar samma tjänster.
Tillsynsmyndigheter och regelmakare har en viktig roll att fylla när de ska se till att konsumenter och hela branschen kan dra nytta av digitaliseringen. De måste hitta den rätta balansen mellan att säkerställa hög standard för konsumentskydd och rättvis konkurrens å ena sidan och att ta bort regelverksmässiga hinder för att uppmuntra innovation å den andra, påpekar Insurance Europe.
Organisationen vill att EU framtidssäkrar reglerna och ser till att både existerande bolag och nya sådana gynnas av digital innovation, något som inte är fallet nu.
Att nya IDD-direktivet har krav på pappersbaserad hantering är ett sådant hinder som håller tillbaka innovationen, skriver Insurance Europe. Försäkringsregler- och riktlinjer bör vara mer digitalvänliga, menar branschorganisationen.