Trots att allt fler svenskar anmäler missnöje med varor och tjänster som de köpt, är det färre som klagar över försäkringstjänster. Detta enligt statistik från Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
År 2016 kom det in 13 536 ärenden till ARN, vilket är en ökning med 1 501 ärenden, jämfört med 2015. Konsumenten fick helt eller delvis rätt i 42 procent av de ärenden som prövades under 2016.
Uppföljning görs i de ärenden där konsumenten fått helt eller delvis bifall till sitt yrkande och vid den granskningen visade det sig att 81 procent av de fällda företagen rättade sig efter nämndens beslut.
Försäkringstjänster står ut som grupp där anmälningsbenägenheten minskat kraftigt från 2014 då nämnden fick ta emot 988 anmälningar, alltså nästan tre om dagen. Under 2015 och 2016 uppgick anmälningarna till 801 och 811 ärenden, enligt statistiken.
Under 2016 avgjordes 415 försäkringsärenden men det var bara i 13 procent av fallen, alltså ett knappt 50-tal, där nämnden höll med den klagande.
Försäkringsbolagen verkar dock vara mycket måna om att följa ARN:s beslut och rekommendationer. I 91 procent av fallen har bolagen valt att följa ARN:s rekommendationer, något som placerar försäkringsbranschen på pallplats 3, före till exempel banker, skobranschen och motor- och båtbranschen.