NYHETSARKIVET
5 dec 2016 12:33
Insurance Europe: Kunderna dränks av förköpsinformation
Insurance Europe skriver i ett av sina nyhetsbrev att den samlade informationsbördan som försäkringsgivare åläggs att tillhandahålla till sina kunder inte säkert kommer att gynna kunderna. Organisationen menar att till exempel regelverken IDD och PRIIPs tagits fram var för sig och att det inte tagits hänsyn till vad som händer om man använder dem sammantaget, vilket kommer att ska i många försäljningsprocesser. Reglerna därför inte kommer att leda till fördelar för kunderna, även om de är skapad med goda avsikter.

Organisationen har räknat fram att det 1994 krävdes 20 olika aviseringar eller ”disclosures” vid en försäljning av en försäkringsbaserad investeringsprodukt som säljs av en förmedlare.

Efter det att IMD trädde i kraft 2005 ökade antalet till 33 och med Solvens 2 uppgick de till 52.

När PRIIPS och IDD väl kommit på plats 2018 har Insurance Europe räknat ut att det kommer att handla om 119 ”disclosures” i form av förköpsinformation. Då har man ändå inte räknat i de delar som kan komma när de tekniska standarderna för PRIIPs är på plats. De är ju inte klara än.

Mycket av informationen kommer att vara kopior där konsumenterna får samma typ av information flera gånger men med olika ordalydelser, påpekar Insurance Europe.

Organisationen vill därför att man innan man beslutar om regler för information först kollar att reglerna faktiskt gynnar konsumenterna, inte driver fram nya kostnader och inte skapar oönskade sidoeffekter. Frågan är bara hur man ska kunna backa processerna och rensa i djungeln när man ägnat så många år åt att skapa dem.

Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907