Konsumentverkets jurister har nu gått ut med en kontaktannons på sin hemsida där man vill höra av konsumenter som blivit ofrivilliga försäkringstagare genom att gå med i en kundklubb eller genom att skaffa sig ett betalkort.
Verket vill ha exempel på företag som ägnar sig åt så kallad reservationsanslutning, alltså det som innebär att man får försäkringen om man inte tackar nej till erbjudandet.
Det är i och för sig tillåtet när det gäller gruppförsäkringar. Verket har nu upptäckt att vissa företag använder sig av gruppanslutningar som ett sätt att sälja fler försäkringar, vilket drabbar ovetande konsumenter. För att Konsumentverket ska kunna arbeta för en lagändring behöver vi fler exempel på hur reglerna har missbrukats.
Verket betonar att man inte är ute efter kollektivavtalade försäkringar, som man inte heller behöver tacka ja till. Men om någon ovetandes blivit ansluten till någon annan typ av försäkring vill man gärna veta vem eller vilka som drabbats av ofrivilligt försäkringsskydd.