Premierna för depåförsäkringar, räknat som inbetalade premier för nya och gamla försäkringar, föll från 53,6 miljarder kr till 47,2 miljarder kr under det senaste året, räknat från fjärde kvartalet 2015 till och med tredje kvartalet i år. Minskningen motsvarar knappt 6,5 miljarder kr.
Det framgår av Svensk Försäkrings kvartalsstatistik.
Om man istället tittar på nytecknade depåförsäkringar med engångspremier, som är den absolut övervägande delen, så har marknaden backat med drygt 2,4 miljarder kr. Men nedgången är inte jämnt fördelad. Största tappet hittar vi hos Nordea som förra året vid utgången av Q 3 hade nytecknat för drygt 5,6 miljarder kr och som nu, ett år senare, räknar nyteckningen till 3,4 miljarder.
Även Nordnet tappar på depåförsäkringar. I fjol sålde man för 1 964,3 miljoner kr och nu har man tappat en miljard på den produkten och nyteckningen landar på 946,3 miljoner.
Även konkurrenten Avanza tappar på depåförsäkringar som går ifrån knappt 2,4 miljarder kr i nyteckning till knappt 2 miljarder.
Vinnarna finns hos Danica, som ökar med en knapp miljard kr genom att nyteckna för 2 809,3 mkr att jämföra med samma period i fjol, då man nytecknade för 1 979,3 miljoner kr.
Handelsbanken ökar med omkring 200 mkr, Movestic går plus vilket även SEB Life gör. Irlandsbolaget som nytecknade för en dryg miljard i fjol, 1 021,2, ökar till 1 366,2 miljoner kr.