NYHETSARKIVET
14 nov 2016 12:42
Förmedlare och bankbolag drar ned kundbetyg i försäkringsbranschen
Svenskt Kvalitetsindex, SKI, noterar att försäkringskunderna inte är lika nöjda som tidigare. Framför allt är det företagskunderna som inte är lika övertygade om försäkringsbolagens förträfflighet enligt mätningen, som publicerades i dag.

”Det är särskilt företagskunderna som drar ned totalbetyget. Allra mest tappar försäkringsförmedlare som nu går från 73,6 till 69,6. Även företagskunder inom sak och inom tjänstepension tappar. Inom livförsäkring så är det de större bankerna som drar ned betyget”, säger John Parmler, vd för SKI, i en kommentar.

Hans analys är att företagen har större förväntningar på bolagen än vad de kan leverera.

”Den breda nedgången bland företagskunder kan framförallt kopplas till ökade förväntningar kring vad gäller försäkringsbolagens förmåga att vara proaktiva och ta initiativ och säkerställa att kunden har rätt produkter och tjänster”, säger Johan Parmler vidare.

När det gäller privatkunder så är den långsiktiga trenden snarare det motsatta och enligt undersökningen så pekar siffrorna mot att privatkunderna nu, i större utsträckning än tidigare, förstår de produkter de köper och känner sig trygga med dem.

”Det har successivt blivit betydligt bättre även om det fortsatt finns mycket att göra”, säger Johan Parmler.

Svenska försäkringskunder ger sina bolag underkänt när det kommer till samhällsengagemang. Till skillnad från både bank och telekom där några aktörer verkligen sticker ut kring samhällsengagemang så är det inget försäkringsbolag som sticker ut positivt eller som är särskild mycket bättre än övriga.

”De som lyckas bäst här är Länsförsäkringar inom Liv privatmarknad samt Folksam och KPA på tjänstepension där betygen är som högst,” säger Johan Parmler och tillägger att försäkringsbolagen ”måste bli betydligt bättre”.

Intervjuerna, som ligger till grund för betygen, har genomförts via tele¬fon under perioden september-oktober 2016 av PFM Research. Närmare 5 000 intervjuer har genomförts och en intervju tar i genomsnitt 12 minuter.

SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling, är tillsammans med EPSI Reserach huvudman för Svenskt Kvalitetsindex.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907