Söderberg & Partners och deras konkurrenter på förmedlarmarknaden tappar ordentligt i kundnöjdhet men trots det hittar företagen några glädjeämnen. Det ena är att man tappar mindre än sina konkurrenter och dessutom noterar man med tillfredsställelse att företag som väljer att anlita förmedlare tappar något mindre i kundnöjdhetsbetygen än företagskunder som väljer att gå direkt till försäkringsbolagen.
Det går att utläsa tre viktiga saker från mätningen. Att vi fortsätter göra ett riktigt bra jobb åt kunderna, att trenden, med företagskunder som använder förmedlare är mer nöjda än kunder som har direktkontakt med försäkringsbolag och att alla i branschen har en hemläxa att göra med öka kundnöjdheten, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef Söderberg och Partners.
Kunder som har direktkontakt med ett försäkringsbolag är mindre nöjda än de som vänder sig till förmedlare, en trend som Söderberg & Partners sett under flera år. Branschen tappar i snitt 4 procentenheter i kundnöjdhet och Söderberg & Partners backar också, om än med 2,4 procentenheter.
Lite grann kan man säga att Söderberg & Partners vänder på kuttingen och menar att man är bra för att man relativt sina konkurrenter tappar mindre. Så om man inte blivit bättre i absoluta tal har man blivit bättre i relation till konkurrenterna i en situation då alla är förlorare. Vi förlorade matchen mot kunderna men vi höll nere antalet baklängesmål, kan man kanske säga.