Malin Omberg som kritiseras av SFM i brevet till hennes chef Erik Thedéen säger till Pensionsnyheterna att SFM skulle kunna få svar på sina frågor genom att ta del av myndighetens sanktionsbeslut och även läsa det myndigheten skriver i sina rapporter.
Hon nämner särskilt den så kallade konsumentrapporten där man pekar på problem med rådgivning som görs av försäkringsförmedlare när det gäller komplicerade finansiella produkter.
- Jag vet inte om de läst rapporten, men om de gör de och drar slutsatser om vad vi där säger så blir det tydligt att vi ser problem med försäkringsförmedlare säger Malin Omberg till Pensionsnyheterna.
- Efter vårt möte i somras fick jag inte intryck av att det fanns några utestående frågor kvar. Men vi kommer självklart att ge dem svar på de frågor de ställer och jag räknar med att vi kan skicka det svaret inom kort, säger Malin Omberg.
Hon påpekar också att problemet med möjligheten att återkalla sina licenser för att undgå sanktioner får hanteras i lagstiftningen. Det kommer i så fall ske i den kommande lagstiftningen kring EU-direktivet IDD, Insurance Distribution Directive.