NYHETSARKIVET
18 okt 2016 13:10
Sparare i pensionsstiftelser blåsta på miljoner efter misstänkt bedrägeri
Sparare i stiftelseförvaltningsbolaget Monér har blivit blåsta på drygt 18 miljoner kr.

I ett brev som de drabbade fått i dagarna skriver förvaltningsbolaget Monér att man nu kommer att minska deras bokförda kapital med 20 procent.

De felande beloppen som kunderna blivit blåsta på, bokas upp som en fordran i hopp om att det ska kunna fås tillbaka något i de stundande processerna.

De bedrägliga transaktionerna ska ha gjorts under åren 2006-2012, då stiftelseförvaltningen sköttes av det numera konkursade bolaget Anea.

Monér stiftelseförvaltning skriver till kunderna att man identifierat åtta transaktioner, som gjorts under Aneatiden, då stiftelserna hanterades av de dåvarande ägarna Peter Sarand och Marie Boström.

Monér har anmält saken till Ekobrottsmyndigheten, EBM, och även till Länsstyrelsen i Stockholm.

EBM överlämnade ärendet till Polisens bedrägerirotel i Stockholm, som enligt brevet från Monér inte påbörjade någon utredning förrän i januari 2016. Ärendet överlämnades till åklagare i somras. Något åtalsbeslut har ännu inte kommit.

Parallellt med brottsutredningen har Monér även försökt ge sig på Catella som var depåinstitut och skriver:

”Catella har genom stor försumlighet och grov vårdslöshet genomfört 5 av de 8 ovan nämnda transaktionerna, beställda via e-post från Peter Sarand och Marie Boström som enda underlag. Catella har med dessa bristfälliga underlag överfört totalt 12.141.297 SEK från MGP:s depå (Monér Gemensam Pensionsstiftelse) till försäkringsbolaget Victory Lifes depå”.

Rötterna till förlusten finns alltså i affärerna kring skandalbolaget Victory Life, baserat på brittiska Jungfruöarna, som är under likvidation. Det bolaget förbjöds 2013 av Finansinspektionen att sälja försäkringar i Sverige för att de saknade tillstånd.

Monér anser att Catella aldrig skulle ha fått genomföra transaktionerna i sin roll som depåinstitut och sitter därför och filar på en stämning mot Catella som enligt Monér ”vägrat samtala med oss, ej svarat på vitala frågor som vi ställt och utelämnat viktiga uppgifter till MGP”.

Av ett utkast till stämningen vill man ha ett skadestånd på drygt 12 miljoner av Catella plus täckning för rättegångskostnader.

Att hoppas på att det snart ska komma några pengar från Victory Life är inget som Monér verkar tro särskilt mycket på. ”Det är en mycket komplicerad likvidation med över 3 500 drabbade försäkringstagare och det kommer uppskattningsvis dröja minst ett år innan vi vet hur en återvinning slutar”, skriver Monérs vd Leif Lindén i sitt dystra brev till kunderna.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907