SvD skriver att Pensionsjakten görs med stöd av Skandia ett uttryck som redaktionen förklarar med att man i vissa situationer finansierar en liten del av sin journalistik i regel helt nya satsningar med medel från externa partners som väljer att stödja en enskild satsning.
En av programledarna, Joel Dahlberg, skriver i ett mejl till Pensionsnyheterna att Skandia inte haft något inflytande över ämnesval eller det redaktionella arbetet.
Det är Frida och jag som bestämt innehållet, det enda som var bestämt på förhand var att programserien skulle handla om pension. Vi ville ta det från början och samtidigt undvika att gräva ned oss i siffror. Tanken är att inspirera folk till att fundera på sin pension. Skandia har inte haft något med det redaktionella att göra och vi har inte haft kontakt med Skandias pensionsexperter,, skriver Dahlberg.
Skandia beskriver sponsringen av TV-programmen från SvD som ett annonssamarbete.
SvD presenterade ett intressant programupplägg i en kanal där våra kunder finns och det finns just nu ett stort intresse för pensionsfrågor bland mediekonsumenterna. Vi har köpt annonsutrymme i programmet med spottar som innehåller bland annat tips och saker du som blivande pensionär eller sparare bör tänka på. I samband med programmet syns vi också med annonser på deras digitala ytor på sajten och runt mediespelaren., skriver Skandias informationsansvarige Pontus Haag till Pensionsnyheterna.