I början av juli framförde Konsumentverket, KOV, kritik mot Söderberg & Partners marknadsföring av fonderna Trygghet 75 med fler. Efter att verket granskat marknadsföringsmaterialet kom man fram till att det strider mot KO:s och Fondbolagens förenings överenskommelse om regler vid marknadsföring av fonder och därmed även god marknadsföringssed enligt marknadsföringslagen.
KO angav i sin skrivelse en rad överträdelser som man ansåg att Söderberg & Partners gjort sig skyldigt till. Bolaget hade fram till mitten av september på sig att komma in med kompletterande information och redogörelser till Konsumentverket, och har nu skickat in sitt svar.
Som framgår av vårt yttrande är vår huvudsakliga inställning att vi ska vidta åtgärder och framgent hörsamma vad Konsumentverket anger i sin skrivelse. Som framgår av vårt yttrande har vi svårt att tillgodogöra oss Konsumentverkets bedömning i alla delar. I samtliga delar är dock vår grundläggande inställning att tillgodose Konsumentverkets önskemål, skriver Julia Melbi, chefsjurist på Söderberg & Partners, i yttrandet.