NYHETSARKIVET
5 sep 2016 10:40
Många försäkringsbolag drabbas av IT-problem
Finansinspektionen (FI) har genomfört en enkätundersökning under våren 2016 för att få en bild av försäkringsföretagens beredskap inför allvarliga avbrott, störningar eller kriser som gäller it-tjänster. Undersökningen grundas på bestämmelser i försäkringsrörelselagen (2010:2043)1 och i EU-förordningen 2015/35, som kompletterar Solvens 2.

Försäkringsföretagens svar på enkäten visar att 37 procent av incidenterna som inträffar rör it-verksamheten och medför att viktiga arbetsuppgifter måste senareläggas. Fyra procent av incidenterna innebär att kritiska, alltså inte bara viktiga, arbetsuppgifter måste senareläggas. Incidenter som rör kommunikation och infrastruktur tycks vara de svåraste att åtgärda enligt undersökningen. Dessa incidenter har också störst påverkan på verksamhetens viktiga och kritiska arbetsuppgifter, skriver FI i sin slutrapport.

Ungefär var femte incident är kopplad till handhavandefel och ungefär var tionde incident beror på skadlig kod. Andra typer av cyberattacker står för 3 procent av incidenterna. Ungefär var tredje incident kopplad till skadlig kod påverkar viktiga eller kritiska arbetsuppgifter i verksamheten, men problemen från nio av tio incidenter tar mindre än tio timmar att åtgärda.

FI noterar dock att en överväldigande majoritet, 93 procent, av de tillfrågade bolagen har beredskapsplaner.

Resultaten från enkäten kan komma att användas när FI utformar framtida tillsynsplaner för branschen. I förekommande fall kan resultaten också bidra till att prioritera frågor i den löpande tillsynen av enskilda försäkringsföretag, skriver FI.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907