Europaparlamentets ekonomiutskott diskuterade på onsdagsförmiddagens möte det tekniska arbetet som EIOPA genomför med Solvens 2-metodologi för att ta fram UFR-räntan, "ultimate forward rate", i artikel 77a Solvens 2. Ett beslut om förändrad metodologi väntas i slutet av året, men EU-kommissionen är skeptisk till ändringar eftersom Solvens 2 nyligen implementerats och man vill undvika störningar på marknaden.
EIOPA har genomfört en konsultation under sommaren och kommer diskutera den föreslagna metodologin på sitt möte i slutet av september och kommer att fatta beslut i slutet av året i styrelsen. Metodologin ska skapa långa incitament för försäkringsbolag att ha tillräckligt med kapital för att kunna leva upp till sina långsiktiga skyldigheter och skapa robusta marknader, sa Gabriel Bernardino, ordförande för EIOPA.
Metodologin ska också granskas av EU-kommissionen och godkännas av denna efter EIOPA:s beslut. Nathalie Berger på EU-kommissionen underströk att Solvens 2 var först fullt ut implementerad från årsskiftet och att man måste observera effekterna av UFR-räntan på marknaden och se till att det är skydd för försäkringstagarna innan ändringar görs i metodologin.
UFR-räntan är en nyckelfråga i politiska överenskommelsen och en mycket viktig del av lagstiftningen. Vi har följt arbetet av EIOPA och konsultationssvaren. Vi kommer att titta på vad EIOPA kommer fram till i sitt beslut om metodologi. Det är viktigt att skapa stabilitet på marknaden. Det är därför viktigt att titta på detta noga och ändringar måste bygga på solid data och en analys, sa Nathalie Berger, chef på Pensionsenheten på EU-kommissionen.
Kommissionen granskar kvaliteten i införandet av Solvens 2 i medlemsstaterna. En full rapport kommer nästa år om implementeringen av Solvens 2. Kommissionen har fått indikationer på att Solvens 2 inte skapar några störningar på marknaden utan att implementeringen fungerat bra.
Vi vill ha mer information av effekterna av Solvens 2 innan vi gör ändringar i UFR-räntan. Kommissionens stödjer att man gör en översyn av metodologin, men vill inte se att en förändring får stora negativa effekter på marknaden. Detta är så viktigt att det behövs robust data över hur Solvens 2 fungerar på marknaden innan ändringar görs. När vi föreslår ny metodologi behöver vi ha konsekvensanalys före beslutet och ha testat ändringar för att undvika marknadsstörningar, sa Nathalie Berger.
Europaparlamentariker Catherine Stihler från Socialdemokratiska gruppen och parlamentets rapportör för Solvens 2 lyfte fram att det behövs mer detaljer om vilka praktiska effekter förändringen medför för medborgarna i verkliga livet".
Tyske ledamoten Burkhard Balz från kristdemokraterna underströk att det är viktigt med en konsekvensanalys av effekterna av ändringarna i metodologin innan de införs.
Den gröne ledamoten Sven Giegold sa att metodologin måste vara baserad på principer baserade på försiktighet.
EIOPA och EU-kommissionen svarade på frågorna.
Vi implementerar politiska beslut, men ändrar inte dessa i metodologin. Vi kommer ta fram konkreta exempel på hur förändringen påverkar en rad olika pensionsprodukter, men påverkar enbart ett fåtal produkter med mycket lång löptid, sa Gabriel Bernardino.