Konsumentverket, KO, framför kritik mot Söderberg & Partners marknadsföring av fonderna Trygghet 75 med fler. Det framgår av en skrivelse från KO till Söderberg & Partners som Pensionsnyheterna tagit del av.
Efter granskning av det marknadsföringsmaterial avseende fonderna Trygghet 75 med fler som Söderberg & Partner tillhandahållit gör KO bedömningen att bolagets marknadsföring strider mot KO:s och Fondbolagens förenings överenskommelse om regler vid marknadsföring av fonder och därmed även god marknadsföringssed enligt marknadsföringslagen.
KO anger i sin skrivelse en rad överträdelser som man anser att Söderberg & Partners gjort sig skyldiga till.
I sin marknadsföring av fonder använder bolaget begrepp som trygghetsförvaltning vilket ger intryck av att det rör sig om diskretionär förvaltning likt den som bolaget tidigare tillhandahållit, och inte fonder, resonerar KO.
I Söderberg & Partners marknadsföringsmaterial redogörs för fondens utveckling över tid, vilket även inkluderat utfallet för den diskretionära förvaltning som utfördes före det att fonden lanserades vilket KO anser inte ger en rättvisande bild av fondens utveckling.
I sin marknadsföring av fonderna gör Söderberg & Partners jämförelser med andra fonder. Här begär KO information om på vilket sätt urvalet av jämförelsefonder är rättvisande och i enlighet med de regler för marknadsföring av fonder som överenskommits. Vidare ber KO om en redogörelse för Söderberg & Partners val av jämförelseindex för fonderna för att dessa ska vara relevanta och motsvara respektive fonds placeringsinriktning.
Söderberg & Partners har, efter att ha fått dispens, fram till mitten av september på sig att komma in med kompletterande information och redogörelser till Konsumentverket.